2020. jan 14.

Vízvédelem

írta: csalaneedit
Vízvédelem

 Ez egy nagyon durva ppt, csak erős idegzetűeknek! Ez egy rövidebb, érettségicentrikusabb ppt!

Ez meg egy jó kis KAHOOT - amit biztosan nem gondoltál a vízről!

Film: Földünk a magasból 4. rész: A víz védelme az élet védelme

I. Vízkészleteink

Litoszférában - atmoszférában - hidroszférában

Készíts kördiagramot az ábra elemzése alapján a vízkészletek megoszlásáról a hidroszférában!

 

Az alábbi videó Földünk vízkészleteit és a víz körforgását mutatja be. Sajnos kínaiul... De biztosan van itt olyan, aki jól tudja "szinkronizálni":

II. Vízfelhasználás

Mutasd be az ábrák alapján:

  • Melyik szektor milyen arányban használja a vizet?
  • Mire használunk ivóvizet a háztartásokban? Meg tudod adni százalékos arányban?

vizhas.jpg

hazt.jpg

III. Tulajdonságai és az ebből következő biológiai szerepe

tul.png

Ionos anyagok oldószere: Ca és Mg ionok okozzák a vízkeménységet

  • Változó keménység: hidrogén-karbonátoktól, forralással eltávolítható (vízkő!):
  • Állandó keménység: Kloridok és szulfátok okozzák, kémiai úton szüntethető meg
  • Vízlágyítás: a keménységet okozó Ca é Mg ionok eltávolítását jelenti
    • Ioncserével
    • Desztillációval, forralással
    • Vízlágyító adalékokkal (foszfát, zeolit)
  • Kemény víz hátrányai:
    • A lerakódó vízkő tönkreteszi a mosógépet, kávéfőzőt, kazánt
    • Nagyobb mennyiségű mosószer adagolását teszi szükségessé, mert a szappanok kicsapódnak.
    • Vízkőoldó szert kell használni (NE SÓSAVAT, inkább ecet!)
    • Hüvelyesek nem főzhetők benne puhára
  • Kemény víz előnyei
    • ásványi anyag forrás (Ca: csontok, fogazat, Mg: idegrendszer és az izomzat működését segíti.
    • nagyobb az élvezeti értéke
    • kisebb korróziós hatása miatt kevésbé oldja ki a nehézfémeket a vezetékekből, így azok nem kerülnek az ivóvízbe.

IV. Vízminőség vizsgálat

 

 

Mit kell tudni a víz tulajdonságairól? A VÍZ

Nagy ivóvízteszt: a következő kísérletekben a diákok által hozott ivóvizeket, ásványvizeket és kútvizeket fogjuk csoportban megvizsgálni. A kísérlet lépéseit az alábbi jegyzőkönyvben találjátok. 4 fős csapatban fogtok dolgozni, más-más vízmintákkal. A kísérletsor végén található elemző kérdések alapján készíts rövid írásos beszámolót eredményeidről!

 

V. Honnan jön az ivóvíz?

Mutasd be, hogy hazánkban honnan nyerünk édesvizet? Hasonlítsd össze a parti szűrésű kutak - artézi kút és kerekes/fúrt kút vízbázisát! Milyen kockázatai lehetnek?

VI. Vízszennyezés okozói

1. Szennyező források

LEarningApps feladat alapján jegyzeteld le, honnan -és milyen szennyezők kerülnek az élővizekbe!

2. Vizek öntisztulása

  • Emberi beavatkozás nélkül kis mennyiségű szennyezést tolerálnak a vizek. Korlátozott, ezért teljeskörű csatornahálózat és szennyvíztisztítás kell!
  • Öntisztulást befolyásolja:
    • Oldott oxigén mennyisége
    • Víz hőmérséklete
    • Oldott szerves anyag függ: ha túl sok, elfogy az oxigén à élőlények elpusztulnak à eutrofizáció indul
    • Mérgező anyagok (fenol, nehézfémek, nitrátok) gátolják az öntisztulást
    • Növényvédő szerek enzimgátló hatásúak

VII. Szennyvíz sorsa

1. Hova kerül?

Csatornázatlan és csatornázott területek

2. Szennyvíztisztítás lépései

Írd le a füzetbe a feladat alapján!

 

Szennyvíztisztítás: FILM 

Nézd meg a filmet, majd oldd meg a Vízszennyezés c. redmenta feladatot!

Szólj hozzá