I. A biológia tudománya_7. osztály
01. Az élő természet kutatása
I. Élet több szinten
Biológia tudományterületei:
II. Biológiai szerveződési szintek
Mi a szerveződési szintek kiinduási szintje? (állomása)
Milyen egyeden belüli (egyed alatti) szintek vannak? Mondj ezekre példákat!
Milyen egyed feletti szintek vannak? Add meg ezek fogalmát!
III. Változó élővilág
Mi az evolúció folyamata?
Ki alkotta meg az evolúció elméletet?
IV. Hogyan fejlődött az életről alkotott tudásunk?
Nevezz meg két tudóst! Mivel foglalkoztak?
V. Méretek és vizsgálati lehetőségek
Nagyságrendek: NÉZD MEG! Tk. 8. oldal ábrája alapján egészítsd ki a táblázatot!
nagyságrend | jelölés | példa | mivel vizsgálom? |
méter | |||
deciméter | |||
centiméter | |||
miliméter | |||
mikrométer | |||
nanométer |
Mik a 20. század kutatási irányai?
01. Élő vagy élettelen?
I. Életjelenségek
- Biológia = az élet tana, vannak tudományerületei (növénytan, állattan), ezeknek tudományágai (rendszertan, szervezettan stb)
- Élőlény: életjelenséget mutat (táplálkozik, mozog, lélegzik, szaporodik)
- Élettelen: soha nem volt élő
II.Tudományos megismerés folyamata
- Tégy egy megfigyelést!
- Tegyél fel egy kérdést!
- Alkoss hipotézist, azaz egy ellenőrizhető magyarázatot!
- Fogalmazz meg egy előrejelzést a hipotézisre alapozva!
- Ellenőrizd az előrejelzést!
- Ismételd: az eredmények alapján állíts fel új hipotéziseket vagy előrejelzéseket!
III. Fogalmak
- Hipotézis = tudományos feltevés
- Teória = igazolt hipotézis
- Megfigyelés = környezet vizsgálata úgy, hogy semmin nem változtatok
- Kísérlet = változtatok bizonyos tényezőket
- Modell = a valóság néhány fontos elemét szemlélteti
Kísérjük végig a tudományos megismerés folyamatát a bab csírázásán vagy az élesztő működésén!
IV. Szerveződési szintek
LearnApp: Oldd meg a feladatot, majd másold le a füzetedbe! Jelöld az egyed feletti és alatti szinteket!
V. Mikroszkóp
- Fénymikroszkóp:
- Felfedezője: Leeuwenhoek
- Nagyítás kiszámolása: okulár nagyítása X objektív nagyítása, max 2000x
- Felbontása: mikrométeres, bacik már nem láthatóak vele
- Ragszd be a rajzot, egészítsd ki, oldd meg a feladatot! LearnApp
2. Elektronmikroszkóp:
- Nagyítás 250.000x, vírusok és baktériumok is vizsgálhatók (érdekes képek)
02. Kapcsolat a környezettel
I. Anyagcsere
- Szervezet szintjén:
- Sejtszinten:
II. Tűrőképesség
- Tűrőképességi görbe
- Szűktűrésű
- Tágtűrésű
- Generalista - kozmopolita
- Specialista - indikátorfaj
III. Környzezeti tényezők
Környezet: Az élőlényre ható tényezők.
- Élő:
- Élettelen:
Életfeltételek: az életben maradáshoz nélkülözhetetlen környezeti tényezők.
Ismétlés: KAHOOT!
03. Élettelen környezet
Írj vázlatot a tankönyv alapján
I. Hőmérséklet
II. Fény: LA: Fényhez való alkalmazkodás
III. Víz: Milyen biológiai szerepe van?
IV. Levegő
V. Talaj: Mi a humusz, miért fontos?
04. Élő környezet
I. Társulás szerkezete: Szintezettség az erdőben, életközösségek tagolódása
II. Társulás változása
III. Kölcsönhatások: Kölcsönhatások az életközösségekben,
IV. Táplálkozási szintek: Táplálkozási szintek, Anyagáramlás a táplálékláncban
V. Táplálkozási piramis: Piramis értelmezése
Részösszefoglalás: fogalmak quizletben
05. Az ember, mint környezeti tényező
A leckéhez tartozó vázlat és a projekt leírása a PPT-BEN található!
I. Ökológiai lábnyom
- Mekkora az ökológiai lábnyomom? Kiszámolom!
- Hogyan csökkenthetem? Írok egy ötletet!
- Hogyan vezet klímakatasztrófához az emberi fejlődés? videó (20perc)
II. Globális túlfogyasztás napja
- Mi is ez? Videó
III. Hogyan élnek mások (Dollar Street) - Fenntarthatósági projekt
- Párban dolgozva mutass be egy országot a ppt-ben megadott szempontos szerint! Ilyesmit várok:
06. A levegőszennyezés
Levegővédelem ppt - gondolattérkép legyen belőle (ilyesmi), elég kémia füzetbe leírni az egészet, de itt is tudni kell!
Mf. 11/1,2,3 és 12/4
Kahoot: levegővédelem
07. A vizek szennyezése
4 fős csoportban dolgzozva olvassátok el a tankönyvi leckét! (27-30.o)
Osszátok szét a feladatokat: mindenkinek egy témát kell feldolgozni (olaj - műanyag - méreganyag - tápanyag), és a táblázatban megadott szempontok alapján vázlatot írni! (7 perc)
Beszéljétek meg, hogy ki - mit írt, mindenkinek legyen elkészítve a táblázat a füzetbe! (10 perc)
Hf. Mf. 13/1, 14/4
Válaszolj!
- Miért veszélyes?
- Foszfáttartalmú mosópor
- Műtrágyák nitráttartalma
- Tengeri halak higany tartalma
- Vizek olajszennyezése
- Elszakadt halászhálók
- Műanyag hulladék
- Mit jelent a vízvirágzás? Mi a következménye?
- Mire jó a békalencse és a vízijácint?
- Mire jók az olajfaló baktériumok?
08. A talaj és a hulladékok
I. Talajgondok
1. Szennyeződik
- ipar (2010- Kolontári vörösiszap)
- hulladéklerakók
- mezőgazdaság (DDT)
2. Szikesedik
3. Lepusztul
- Elsivatagosodás
Mit tegyünk? Fair Trade - az első csoki
II. Hulladékgondok
Hulladék: keletkezés helyén haszontalan, de még újra hasznosítható
Szemét: haszontalan (vegyes gyűjtés miatt), nem tudjuk újrahasznosítani
Megoldások:
- Lerakás szeméttelepen (7 szemétcsoda)
- Hulladékégető
- Újrahasznosítás
- szelektív gyűjtés
- komposztálás (mit lehet?)
- Veszélyes hulladék gyyűjtése
Összefoglalás
Kahoot - környezetvédelem
Környezet_fogalmak
Mi jellemző a szűktűrésű / tágtűrésű élőlényekre? Írj példát! Melyik környezeti tényezőre tág/szűk tűrésű?
Nevezd meg az élőlények egymásra gyakorolt hatása alapján a kölcsönhatást, írj 1-1 pldát!
Táplálékláncok1, táplálékláncok2