2020. sze 09.

I. A biológia tudománya_7. osztály

írta: csalaneedit
I. A biológia tudománya_7. osztály

01. Az élő természet kutatása

I. Élet több szinten

Biológia tudományterületei: 

II. Biológiai szerveződési szintek

Mi a szerveződési szintek kiinduási szintje? (állomása)

Milyen egyeden belüli (egyed alatti) szintek vannak? Mondj ezekre példákat!

Milyen egyed feletti szintek vannak? Add meg ezek fogalmát!

III. Változó élővilág

Mi az evolúció folyamata?

Ki alkotta meg az evolúció elméletet?

IV. Hogyan fejlődött az életről alkotott tudásunk?

Nevezz meg két tudóst! Mivel foglalkoztak?

V. Méretek és vizsgálati lehetőségek

Nagyságrendek: NÉZD MEG! Tk. 8. oldal ábrája alapján egészítsd ki a táblázatot!

nagyságrend jelölés példa mivel vizsgálom?
méter
deciméter
centiméter
miliméter
mikrométer
nanométer

Mik a 20. század kutatási irányai?

01. Élő vagy élettelen?

I. Életjelenségek

  • Biológia = az élet tana, vannak tudományerületei (növénytan, állattan), ezeknek tudományágai (rendszertan, szervezettan stb)
  • Élőlény: életjelenséget mutat (táplálkozik, mozog, lélegzik, szaporodik) 
  • Élettelen: soha nem volt élő

II.Tudományos megismerés folyamatatud_megism2.png

  1. Tégy egy megfigyelést!
  2. Tegyél fel egy kérdést!
  3. Alkoss hipotézist, azaz egy ellenőrizhető magyarázatot!
  4. Fogalmazz meg egy előrejelzést a hipotézisre alapozva!
  5. Ellenőrizd az előrejelzést!
  6. Ismételd: az eredmények alapján állíts fel új hipotéziseket vagy előrejelzéseket!

III. Fogalmak

  • Hipotézis = tudományos feltevés
  • Teória = igazolt hipotézis
  • Megfigyelés = környezet vizsgálata úgy, hogy semmin nem változtatok
  • Kísérlet = változtatok bizonyos tényezőket
  • Modell = a valóság néhány fontos elemét szemlélteti

Kísérjük végig a tudományos megismerés folyamatát a bab csírázásán vagy az élesztő működésén! 

IV. Szerveződési szintek

LearnApp: Oldd meg a feladatot, majd másold le a füzetedbe! Jelöld az egyed feletti és alatti szinteket!

V. Mikroszkóp

  1. Fénymikroszkóp:
  • Felfedezője: Leeuwenhoek 
  • Nagyítás kiszámolása: okulár nagyítása X objektív nagyítása, max 2000x
  • Felbontása: mikrométeres, bacik már nem láthatóak vele
  • Ragszd be a rajzot, egészítsd ki, oldd meg a feladatot! LearnApp

     

     2. Elektronmikroszkóp: 

 

02. Kapcsolat a környezettel

I. Anyagcsere

  • Szervezet szintjén: 
  • Sejtszinten:

II. Tűrőképesség

III. Környzezeti tényezők

Környezet: Az élőlényre ható tényezők. 

  • Élő: 
  • Élettelen:

Életfeltételek: az életben maradáshoz nélkülözhetetlen környezeti tényezők.

Ismétlés: KAHOOT!

 

03. Élettelen környezet

Írj vázlatot a tankönyv alapján

I. Hőmérséklet

II. Fény: LA: Fényhez való alkalmazkodás

III. Víz: Milyen biológiai szerepe van?

IV. Levegő

V. Talaj: Mi a humusz, miért fontos?

 

04. Élő környezet

Nézzük meg a ppt-t!

I. Társulás szerkezete: Szintezettség az erdőbenéletközösségek tagolódása

II. Társulás változása

III. Kölcsönhatások: Kölcsönhatások az életközösségekben

IV. Táplálkozási szintek: Táplálkozási szintek,  Anyagáramlás a táplálékláncban

V. Táplálkozási piramis: Piramis értelmezése

Részösszefoglalás: fogalmak quizletben

 

05. Az ember, mint környezeti tényező

A leckéhez tartozó vázlat és a projekt leírása a PPT-BEN található! 

I. Ökológiai lábnyom

II. Globális túlfogyasztás napja

III. Hogyan élnek mások (Dollar Street) - Fenntarthatósági projekt

  • Párban dolgozva mutass be egy országot a ppt-ben megadott szempontos szerint! Ilyesmit várok:burundi.jpg

 

06. A levegőszennyezés

 

Levegővédelem ppt - gondolattérkép legyen belőle (ilyesmi), elég kémia füzetbe leírni az egészet, de itt is tudni kell!

Mf. 11/1,2,3 és 12/4

Kahoot: levegővédelem

 

07. A vizek szennyezése

4 fős csoportban dolgzozva olvassátok el a tankönyvi leckét! (27-30.o) 

Osszátok szét a feladatokat: mindenkinek egy témát kell feldolgozni (olaj - műanyag - méreganyag - tápanyag), és a táblázatban megadott szempontok alapján vázlatot írni! (7 perc)

Beszéljétek meg, hogy ki - mit írt, mindenkinek legyen elkészítve a táblázat a füzetbe! (10 perc)

vizszenny.png

Hf. Mf. 13/1, 14/4

Válaszolj!

  1. Miért veszélyes?
  • Foszfáttartalmú mosópor
  • Műtrágyák nitráttartalma
  • Tengeri halak higany tartalma
  • Vizek olajszennyezése
  • Elszakadt halászhálók
  • Műanyag hulladék
  1. Mit jelent a vízvirágzás? Mi a következménye?
  2. Mire jó a békalencse és a vízijácint?
  3. Mire jók az olajfaló baktériumok?

 08. A talaj és a hulladékok

I. Talajgondok

1. Szennyeződik

2. Szikesedik

szikes.png

3. Lepusztul

  • Elsivatagosodás

Mit tegyünk? Fair Trade - az első csoki

II. Hulladékgondok

Hulladék: keletkezés helyén haszontalan, de még újra hasznosítható

Szemét: haszontalan (vegyes gyűjtés miatt), nem tudjuk újrahasznosítani

Megoldások:

  1. Lerakás szeméttelepen (7 szemétcsoda)
  2. Hulladékégető
  3. Újrahasznosítás
    • szelektív gyűjtés
    • komposztálás (mit lehet?)
  4. Veszélyes hulladék gyyűjtése

 

Összefoglalás

Kahoot - környezetvédelem

Környezet_fogalmak

Mi jellemző a szűktűrésű / tágtűrésű élőlényekre? Írj példát! Melyik környezeti tényezőre tág/szűk tűrésű?

Nevezd meg az élőlények egymásra gyakorolt hatása alapján a kölcsönhatást, írj 1-1 pldát!

Táplálékláncok1, táplálékláncok2

Hogyan helyes?

Okok és következmények 1

Okok és következmények 2.

Táplálkozási piramis

 

Szólj hozzá