Szóbeli vizsgára készülök (nem én, hanem Te!)
A 11. évfolyamos vizsga anyaga az érettségi követelmény szerint került összeállításra, teljesítése jó alap az éles helyzetű középszintű érettségire.
Érettségi vizsgakövetelmény és vizsgaleírás
A középszintű szóbeli érettségin A és B tételt fogsz kapni.
B tétel (20pont)
Laboratóriumi vizsgálat (a részletes követelményekben dőlt betűvel szedett lehetőségek közül) vagy fajismerethez kapcsolódó feladat
EZEN A LINKEN találsz egy rövidebb kidolgozást, de aki ötösre hajt, annak ajánlom az alábbi gyűjteményt:
- Tudjon kaparékot, nyúzatot készíteni, metszetet
- Tudja, hogyan kell kiszámítani a mikroszkópnagyítását.
- Tudjonelvégezni és értelmezni egyszerű ozmózisos kísérleteket.
- Mutassaki az orvosi szén nagy felületi megkötőképességét festékoldattal. Tudja magyarázni és értelmezni a kísérletet, értse annak következményeit,alkalmazási lehetőségeit.
- Értse, hogyan és miért mutatható ki a szén- dioxid meszes vízzel.
- Tudjon elvégezni és értelmezni az epe zsírokat szétoszlató szerepét bemutató kísérletet.
- Tudja elvégezni és értelmezni a keményítő jóddal történő kimutatását (Lugol-próba).
- Ismerje fel a keményítőszemcséket mikroszkópban és mikroszkópos képen.
- Magyarázza, miért édes a sokáig rágott kenyérhéj.
- Tudjon elvégezni és értelmezni fehérjék kicsapódását bemutató kísérleteket (hő, nehézfémsók, mechanikai hatás).
- Ismerjefölmikroszkópban és mikroszkópos képeken a sejtfalat, színtestet, sejtmagot, zárványt.
- Ismerjefelezeket az élőlényeket és jellemző sejtalkotóikat fénymikroszkóppal és fénymikroszkópos képeken: óriásamőba, papucsállatka, zöld szemesostoros.
- Vizsgáljonfénymikroszkóppalkenyérpenészt és fonalas zöldmoszatokat, rajzolja le és jellemezze a mikroszkópban vagy mikroszkópos képen látottakat.
- Vizsgáljonkézinagyítóvalés mikroszkóppal lombosmohákat, zuzmókat, ismertesse a megfigyeltek, valamint mikroszkópos képek alapján testfelépítésüket.
- Tudjahasználnia Növényismeret könyvet a környezetében élő növények megismeréséhez, és élőhelyének, ökológiai igényeinek jellemzéséhez.
- Vizsgáljonfénymikroszkóppalnövényi szövetpreparátumot, készítsen bőrszövetnyúzatot (pl. hagyma allevél). Vizsgáljon kristályzárványt. Értelmezze a látottakat, mikroszkópos képen
- Vizsgáljon mikroszkópban gázcserenyílást ésértelmezzea látottakat, mikroszkópos képek alapján is.
- Figyeljemega víz útját színes tintába mártott fehér virágú növényen és értelmezze a látottakat.
- Ismertesseacsírázás külső és belső feltételeit egy csírázási kísérlet kapcsán.
- Ismerjefelfénymikroszkópos készítményen illetve képen a következő szöveteket: többrétegű elszarusodott laphám, vázizom, csontszövet, idegszövet, emberi vér.
- Értelmezzena hasnyálvagy a gyomornedv hatását bemutató kísérletet.
- Figyeljemegaz élelmiszerek csomagolásán feltüntetett összetevőket és magyarázza a lehetséges kockázati tényezőket táblázat segítségével.
- Értelmezzen életmódhoz igazodó étrendet, ezzel kapcsolatosadatok,táblázatok használatával.
- Határozzamega légzésszámot nyugalomban és munkavégzés után, magyarázza az eltérést.
- Tudjonpulzustés vérnyomást mérni (automata eszközzel), legyen képes a mért adatok eredményeit értelmezni és magyarázni.
- Készítsenrajzot a gerincvelőkeresztmetszetéről és ábrázolja a gerincvelői idegek eredését.
- Ismerjefel ábrán éstudja magyarázni a bőr- és izomeredetű gerincvelői reflexek reflexívét funkcióját.
- Váltson kitérdreflexetés magyarázza funkcióját.
- Magyarázzonegyszerűkísérleteket a vakfolt, a színtévesztés, a látásélesség és a térbeli tájékozódás vizsgálatára.
- Váltson ki
- Értelmezzen kísérletet a hangirány érzékelésénekbemutatására.
- Esettanulmányalapjánismerjen fel összefüggéseket a környezet és az élőlény tűrőképessége között.
- Jellemezzeegyiskolájához vagy lakóhelyéhez közeli terület élővilágát (élőhelytípusok, környezeti tényezők, talaj, uralkodó állat- és növényfajok,szintezettség, időbeni változások).
- Térképenismerjefel hazánk nemzeti Ismertesse a lakóhelyéhez legközelebb fekvő nemzeti parkot, ennek fontosabb értékeit.
- Tudjonateendőkről szmogriadó esetén. Foglaljon állást a teendőkről.
Forrás: http://www.mandics.hu/erettseg-bio/06A_laborvizsgalatok.htm
Fajismerethez kapcsolódó feladat
- növényfaj meghatározása és ökológiai igényeinek jellemzése a Növényismeret c. könyv segítségével, a felkészüléshez segítséget ITT találhatsz
- több állat-, illetve növényfaj morfológiai és ökológiai jellemzésének összevetése, ehhez segítséget ITT találhatsz
- nemzeti park, természetvédelmi terület, illetve az iskolához közeli életközösség élővilágának jellemzése segédanyag (pl. képanyag, videofilm, dia, fénykép, fajlista, térkép) alapján.
A tétel (25 pont)
Az A) feladat egy életközeli probléma egészségtani, környezetvédelmi, ökológiai vonatkozásairól szóló kifejtés. Az A) feladatokat az ember szervezete és egészsége, valamint a természet- és a környezet védelme témakörből kell összeállítani. Amennyiben a téma ezt indokolja, a feladat igényelje a vizsgázó véleményének megfogalmazását is.
Az érettségi követelmények alapján összeállított részletes tematikát ez a linken találod. Az egy-egy témakörhöz tartozó feladatok tankönyvi kérdések, munkafüzeti feladatok alapján lettek összeállítva, melyek ismerete elengedhetetlen az írásbeli és a szóbeli érettségin egyaránt.
Ökológia témakörhöz az alábbi MAPPÁBAN találsz prezentációkat.