2018. sze 17.

Szóbeli vizsgára készülök (nem én, hanem Te!)

írta: csalaneedit
Szóbeli vizsgára készülök (nem én, hanem Te!)

A 11. évfolyamos vizsga anyaga az érettségi követelmény szerint került összeállításra, teljesítése jó alap az éles helyzetű középszintű érettségire.

Érettségi vizsgakövetelmény és vizsgaleírás

A középszintű szóbeli érettségin A és B tételt fogsz kapni. 

B tétel (20pont) 

Laboratóriumi vizsgálat (a részletes követelményekben dőlt betűvel szedett lehetőségek közül) vagy fajismerethez kapcsolódó feladat 

EZEN A LINKEN találsz egy rövidebb kidolgozást, de aki ötösre hajt, annak ajánlom az alábbi gyűjteményt:

  1. Tudjon kaparékot, nyúzatot készíteni, metszetet
  2. Tudja, hogyan kell kiszámítani a mikroszkópnagyítását.
  3. Tudjonelvégezni és értelmezni egyszerű ozmózisos kísérleteket.
  4. Mutassaki az orvosi szén nagy felületi megkötőképességét festékoldattal. Tudja magyarázni és értelmezni a kísérletet, értse annak következményeit,alkalmazási lehetőségeit.
  5. Értse, hogyan és miért mutatható ki a szén- dioxid meszes vízzel.
  6. Tudjon elvégezni és értelmezni az epe zsírokat szétoszlató szerepét bemutató kísérletet.
  7. Tudja elvégezni és értelmezni a keményítő jóddal történő kimutatását (Lugol-próba).
  8. Ismerje fel a keményítőszemcséket mikroszkópban és mikroszkópos képen.
  9. Magyarázza, miért édes a sokáig rágott kenyérhéj.
  10. Tudjon elvégezni és értelmezni fehérjék kicsapódását bemutató kísérleteket (hő, nehézfémsók, mechanikai hatás).
  11. Ismerjefölmikroszkópban és mikroszkópos képeken a sejtfalatszíntestetsejtmagotzárványt.
  12. Ismerjefelezeket az élőlényeket és jellemző sejtalkotóikat fénymikroszkóppal és fénymikroszkópos képeken: óriásamőba, papucsállatkazöld szemesostoros.
  13. Vizsgáljonfénymikroszkóppalkenyérpenészt és fonalas zöldmoszatokat, rajzolja le és jellemezze a mikroszkópban vagy mikroszkópos képen látottakat.
  14. Vizsgáljonkézinagyítóvalés mikroszkóppal lombosmohákat, zuzmókat, ismertesse a megfigyeltek, valamint mikroszkópos képek alapján testfelépítésüket.
  15. Tudjahasználnia Növényismeret könyvet a környezetében élő növények megismeréséhez, és élőhelyének, ökológiai igényeinek jellemzéséhez.
  16. Vizsgáljonfénymikroszkóppalnövényi szövetpreparátumot, készítsen bőrszövetnyúzatot (pl. hagyma allevél). Vizsgáljon kristályzárványt. Értelmezze a látottakat, mikroszkópos képen
  17. Vizsgáljon mikroszkópban gázcserenyílást ésértelmezzea látottakat, mikroszkópos képek alapján is.
  18. Figyeljemega víz útját színes tintába mártott fehér virágú növényen és értelmezze a látottakat.
  19. Ismertesseacsírázás külső és belső feltételeit egy csírázási kísérlet kapcsán.
  20. Ismerjefelfénymikroszkópos készítményen illetve képen a következő szöveteket: többrétegű elszarusodott laphámvázizomcsontszövetidegszövet, emberi vér.
  21. Értelmezzena hasnyálvagy a gyomornedv hatását bemutató kísérletet.
  22. Figyeljemegaz élelmiszerek csomagolásán feltüntetett összetevőket és magyarázza a lehetséges kockázati tényezőket táblázat segítségével.
  23. Értelmezzen életmódhoz igazodó étrendet, ezzel kapcsolatosadatok,táblázatok használatával.
  24. Határozzamega légzésszámot nyugalomban és munkavégzés után, magyarázza az eltérést.
  25. Tudjonpulzustés vérnyomást mérni (automata eszközzel), legyen képes a mért adatok eredményeit értelmezni és magyarázni.
  26. Készítsenrajzot a gerincvelőkeresztmetszetéről és ábrázolja a gerincvelői idegek eredését.
  27. Ismerjefel ábrán éstudja magyarázni a bőr- és izomeredetű gerincvelői reflexek reflexívét funkcióját.
  28. Váltson kitérdreflexetés magyarázza funkcióját.
  29. Magyarázzonegyszerűkísérleteket a vakfolt, a színtévesztés, a látásélesség és a térbeli tájékozódás vizsgálatára.
  30. Váltson ki
  31. Értelmezzen kísérletet a hangirány érzékelésénekbemutatására.
  32. Esettanulmányalapjánismerjen fel összefüggéseket a környezet és az élőlény tűrőképessége között.
  33. Jellemezzeegyiskolájához vagy lakóhelyéhez közeli terület élővilágát (élőhelytípusok, környezeti tényezők, talaj, uralkodó állat- és növényfajok,szintezettség, időbeni változások).
  34. Térképenismerjefel hazánk nemzeti  Ismertesse a lakóhelyéhez legközelebb fekvő nemzeti parkot, ennek fontosabb értékeit.
  35. Tudjonateendőkről szmogriadó esetén. Foglaljon állást a teendőkről.

Forrás: http://www.mandics.hu/erettseg-bio/06A_laborvizsgalatok.htm

 

Fajismerethez kapcsolódó feladat

- növényfaj meghatározása és ökológiai igényeinek jellemzése a Növényismeret c. könyv segítségével, a felkészüléshez segítséget ITT találhatsz
- több állat-, illetve növényfaj morfológiai és ökológiai jellemzésének összevetése, ehhez segítséget ITT találhatsz
- nemzeti park, természetvédelmi terület, illetve az iskolához közeli életközösség élővilágának jellemzése segédanyag (pl. képanyag, videofilm, dia, fénykép, fajlista, térkép) alapján.

A tétel (25 pont)

Az A) feladat egy életközeli probléma egészségtani, környezetvédelmi, ökológiai vonatkozásairól szóló kifejtés. Az A) feladatokat az ember szervezete és egészsége, valamint a természet- és a környezet védelme témakörből kell összeállítani. Amennyiben a téma ezt indokolja, a feladat igényelje a vizsgázó véleményének megfogalmazását is.

Az érettségi követelmények alapján összeállított részletes tematikát ez a linken találod. Az egy-egy témakörhöz tartozó feladatok tankönyvi kérdések, munkafüzeti feladatok alapján lettek összeállítva, melyek ismerete elengedhetetlen az írásbeli és a szóbeli érettségin egyaránt. 

Ökológia témakörhöz az alábbi MAPPÁBAN találsz prezentációkat.

 

 

Szólj hozzá